Kokkolalainen Ville Virkkunen valmistui nuorena poikana ammattikoulun hotelli- ja ravintola-alalta, ja on sen jälkeen viihtynyt asiakaspalvelutyössä koko työuransa ajan. Pisimmän pätkän työurastaan hän työskenteli Oulun Stockmannin liha- ja kalatiskillä, kunnes kylmätyöskentely ei enää hänen käsilleen sopinut.
Koska Virkkunen kuitenkin nautti työstään ja varsinkin sen mukanaan tuomista asiakaskohtaamisista, halusi hän jollakin tapaa jatkaa uraansa myyjänä. Uudelleenkouluttautuminen olikin seuraava askel, mutta sitä edelsi vielä paikkakunnan vaihto.
–Ryhdyin eläkeyhtiö Varman kanssa tekemään suunnitelmaa uudelleenkouluttautumiselle. Samoihin aikoihin tapasin nykyisen vaimoni, jonka perässä muutin Kokkolan Kälviälle, ja uudelleenkouluttautumista siirryttiin suunnittelemaan tänne.
Kpedun liiketoiminnan ammattitutkinto-opinnot herättivät Virkkusen mielenkiinnon, ja seuraavaksi olikin jo tavoitteena koulutussopimuspaikan löytäminen – ja sellainenhan löytyi Kokkolan Puuilosta.
–Minulle annettiin mahdollisuus tulla näyttämään omat taitoni, ja siitä se sitten lähti, kertoo Puuilossa nyt vuoden verran koulutussopimuksella työskennellyt Virkkunen.
Ville Virkkunen on työskennellyt koulutussopimuksella Kokkolan Puuilossa nyt vuoden verran. –Fisumyyjästä tuli visumyyjä, hän toteaa nauraen.
Virkkunen kertoo nauttivansa työtehtävistään, joihin kuuluvat muun muassa toimitusten tarkistaminen, asiakaspalvelu ja visuaalinen esillepano. Hän toteaa visuaalisen esillepanon kuuluvan hänen vahvuusalueisiinsa.
–Olen aina ollut hyvä hahmottamaan liiketoiminnan kannalta kannattavia visuaalisia kokoonpanoja. Tänä syksynä aion osallistua ammattitutkinnon puitteissa Kpedussa järjestettävään tilan ja visuaalisten esillepanojen koulutukseen, sillä koskaan ei voi osata liikaa.
Puuilon myymäläpäällikkö Rami Hakala on iloinen Virkkusen osoittamasta mielenkiinnosta visuaalista esillepanoa kohtaan, ja toteaa esillepanon olevan erittäin tärkeä osa liiketoimintaa.
–Myyntityö on pitkälti psykologiaa, jolla pyritään vaikuttamaan asiakkaan käyttäytymiseen. Puuilo on kasvava yhtiö, joten kaikki prosessit eivät ole niin kiveen hakattuja, joten tämä on hyvä ympäristö käyttää luovuuttaan ja lähteä kehittämään.
Tuotepakkausten muoto, koko ja hinta asettavat tietyt kulmakivet esillepanon suunnittelulle. Virkkunen suunnitteluhommissa esimiehensä Rami Hakalan (vas.) kanssa.
Hakala kertoo, että esillepanon suunnittelun pohjana ovat ne tuotteet, joita esille on tarkoitus laittaa. Tuotepakkausten muoto ja tuotteiden hinta asettavat tietyt kulmakivet suunnittelulle. Sesonkituotteiden esillepano on vielä asia erikseen.
–Kun käytettävissä oleva tila on rajallinen, asettaa laaja valikoimamme haasteita sen suhteen, että kaikki tuotteet saataisiin siististi esille, ja että ne olisivat helposti myös asiakkaiden löydettävissä. Esillepanolla voidaan vaikuttaa moneen asiaan, kuten esimerkiksi hintamielikuvaan, Hakala toteaa.
Hakala kertoo arvostavansa työntekijöiden innokkuutta itsensä kehittämiseen. Niinpä hän seuraa mielellään vierestä myös Virkkusen opiskelupolkua.
–Tuemme kaikkea kouluttautumista, mutta into uuden oppimiseen lähtee kuitenkin työntekijästä itsestään. Kouluttautumalla ja oppimalla uutta petaa samalla itselleen parempaa asemaa työmarkkinoilla, Hakala summaa.
Virkkunen nauttii asiakaspalvelutyöstä. Tässä hänen apuaan saa Kyösti Huhtala.
Tilan ja visuaalisten esillepanojen koulutukseen on jatkuva haku, hae osoitteessa: https://bit.ly/3hKgEjZ
Teksti: Martina Store
Kuvat: Eeva Huotari