Satoa

logolista

Satoa - saumatonta oppimisen tukea

Tavoitteet ja tulokset

TP1. Opintojen henkilökohtaistaminen

  • Tarkennetaan toimenkuvia ja kohdennetaan toimenpiteitä tarpeen mukaisesti ja asiakaslähtöisesti.
  • Hankeverkosto kokoaa yhdessä, mitä aiempia toimintamalleja olemme käyttäneet ja soveltaneet
    opintojen henkilökohtaistamisessa.
  • Tarkastellaan prosessia oman organisaation näkökulmasta, esim. tunnistetaan prosessin laatuvajeet ja kehittämiskohteet sekä vahvuudet.
  • Varmistetaan jokaiselle opiskelijalle yksilöllinen opintopolku, joka vastaa hänen tarpeitaan ja
    tavoitteitaan; riittävästi tukea, ohjausta, tietoa, seurantaa.
  • Kehitetään vastuuohjaajan työpöytää olemassa olevaa dataa ja tekoälyä hyödyntäen.
  • Hyödynnetään tiedolla johtamisen mittareita keskeyttämisen ehkäisyssä ja toimenpiteiden oikea-aikaisessa kohdentumisessa.
  • Hyödynnetään esim. Parasta oppimista, Parasta palvelua, Yhdessä parasta materiaaleja ja toimintamalleja.

HOKSin päivitys tehty Wilmaan ja ohjeistusta päivitetty Wihtoriin (intra). HOKSista tehtiin kolmiosainen, jossa prosessia on selkiytetty. Uusi HOKS lanseerattiin henkilöstölle opetus- ja ohjaushenkilöstön kehittämisiltapäivässä 5.8.2024. Henkilöstölle tarjottiin mahdollisuutta osallistua Wilma-pajoihin, jossa HOKS:ia käyty yhdessä läpi.   

 Vastuuohjaajien työpöytä on valmistunut. Myös eri toimijoille tehty  omia työpöytiä mm. opinto-ohjaajille ja erityisopettajille sekä toimialapäälliköille. 

 Ohjaussuunnitelmaa ollaan työstämässä. Tarkoitus tehdä opiskelijan oppaan tyyppisesti nettiin sellainen versio, joka on opiskelijoille, huoltajille ja verkostolle ja Wihtoriin (intra) sellainen, joka palvelee toimijoita. 

Tiedolla johtamisen mittareita hyödynnetty HOKS-prosessin tarkastelussa.  Toimialat kokosivat oman alansa tiedot ja analysoivat ne, huolenaiheita nostettiin esiin ja mittareita seurataan säännöllisesti.  

Pedatiimissa pohdittu mitä halutaan toimenkuvien kuvaukseen. Opojen työnkuvaa käyty läpi. Resursoidut toimijat ovat osallistuneet työpaketin kokouksiin.  

    TP2 Opinto-ohjaus

    • Opinto-ohjaajien työnkuvaa päivitetään HOKS-prosessin muutosten tai kokonaisarkkitehtuurin
      kuvauksen myötä.
    • Kehitetään yhteistyötä opiskeluhuollon toimijoiden kanssa sekä vahvistetaan erityisen
      tuen toimijoiden ja opinto-ohjaajien yhteistyötä.
    • Opinto-ohjaajat kehittävät osaamistaan ja tekevät esim. Benchmarking-matkan toiseen oppilaitokseen.
    • Tehostetaan jo kehitettyä verkostotyötä Kelan, Te-palveluiden ja aikuissosiaalityön kanssa valmistuvien tukea tarvitsevien työelämään siirtyvien opiskelijoiden osalta.

    HOKSin päivitys tehty. 

    Yhteistyötä vahvistettu. Yhteisiä palavereita ollut eri toimijoiden kanssa.  

    Benchmarking matka tehty huhtikuussa 2025 Tampereelle. 

    Redu esitteli heidän mallejaan keväällä 2024. 

    Osallistuttu koulutukseen ohjaussuunnitelman tekoa varten. 

    Opinto-ohjaajan palveluista on tehty video, joka on nähtävillä nettisivuillamme. 

     

     

    TP3. Erityinen tuki / erityisopetus

    • Kuvataan oppimisen tuen uudistuksen tuen mallit.
    • Tuen muotojen ja toteutuksen kehittäminen eri tutkintomuotoihin, tutkinnon osiin ja oppimisympäristöihin.
    • Lisätään henkilöstön Nepsy-osaamista ja hyödynnetään erilaisia menetelmiä tukea Nepsy-opiskelijoita.
    • Erityisen tuen osaamista yto- ja ammatillisille opettajille, erityisopettajien konsultatiivisen roolin lisääminen.  
    • Opinto-ohjaajille ja erityisopettajille, opettajille tarjotaan koulutusta ja mahdollisuutta tutustua eri oppilaitosten käytänteisiin.
    • Pilotoidaan yhteisten opintojen tuettua  oppimisen tuen mallia erityisopettajavetoisesti. Myös mahdollisuus Nepsy-konsultoitiin.
    • Pilotoidaan systemaattista tiedon siirtomallia ammatillista opinnoista yhteisten tutkinnon osioiden opetukseen.
    • Pilotoidaan keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille sähköistä lomaketta, jonka avulla varmistetaan, että kaikki oppilaitoksen ja verkoston tarjoamat palvelut ovat olleet tarjottuna.
    • Tehostetaan jo kehitettyä verkostotyötä Kelan, Te-palveluiden ja aikuissosiaalityön kanssa valmistuvien tukea tarvitsevien työelämään siirtyvien opiskelijoiden osalta.
    • Turvataan, että ammattitutkintolaiset saisivat henkilökohtaisen tarpeen mukaan erityistä tukea ainakin samalla tavoin/ määrin, kuin perustutkinto-opiskelijat. Huomioitava on myös se, että iso osa AT-opiskelusta tapahtuu monimuotoisesti.
    • Yksilöllisen ura- ja työllistymisohjauksen pilotointi 3-6 kk ennen valmistumista. Hyödynnetään aiemmista hankkeista luotuja malleja mm. Yhdessä voimaa opintoihin, Varustamo, Kpedu Rekry –hanke.


    Kpedun osalta: Työpaketissa on selvitetty erityisen tuen nykytilaa haastatteluin sekä kyselyiden avulla. Hankkeeseen on palkattu erityisopettaja yto-toimialalle työskentelemään työpaketin kehittämistyössä. Yto-toimialalla on pilotoitu samanaikaisopetusta sekä yhteistyötä on lisätty toimialojen välillä.  Kehittämistyössä on lisätty erityisopettajien ja opojen yhteistyötä, niin oman organisaation sisällä kuin alueellisesti. Yto-toimialalla erityisopettaja on järjestänyt opettajille vertaisoppimisen työpajoja kielitietoisen opetuksen ja selkokielisyyden aiheista. Myös erityisopettajien konsultoivaa työotetta on pyritty kehittämään arjen opetustyössä. Oppimisen tuen ja erityisen tuen menetelmiä ja apuvälineitä on tuotu opettajille näkyväksi. 

    Kehittämistyön ytimessä on opiskelijoiden tuen tarpeen tunnistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sekä niiden toimintatapojen kehittäminen, jotka mahdollistaisivat ennakoivan ja oikea-aikaisen tuen opiskelijalle. Hyviä tuloksia on saatu rakentamalla tuen polkua aloittavien opiskelijoiden samanaikaisopetuksesta, pienryhmissä tai yksilöopetuksessa erityisopettajan antamaan tukeen. Keskeistä tässäkin pedagogisessa kehittämistyössä on kuunteleva ja toimiva yhteistyö opiskelijoiden kanssa sekä avoin, luottamukseen rakentuva yhteistyö opettajien ja ohjaushenkilöstön välillä. 

    Haasteena kehittämistyössä on opiskelijoilla alati lisääntyvät tuen tarpeet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin. Toisaalta jatkossa on myös tarkasteltava tarkemmin sitä, ketkä oppimisen tukea missäkin opintojen vaiheessa opiskelijoille antavat. 

    Erityisen tuen osaamista yto- ja ammatillisille opettajille, erityisopettajien konsultatiivisen roolin lisääminen.  Vertaisoppimisen työpajat.pdf   /Tavoite:Erityisen tuen osaamista yto- ja ammatillisille opettajille, erityisopettajien konsultatiivisen roolin lisääminen. Nepsy-materiaalia.pdfValteri_Moninaisuutta-tukemassa.pdf

    Erityisopettajien työpöytä tehty.  

    Tuen eri portaiden hahmottaminen odottaa lakiuudistusta. Aloitettu erityisopettajien ja yto-opettajien yhteistyötä ja viedään sitä systemaattisesti eteenpäin. 

    Tehty lomake negatiivisesti eroamassa oleville opiskelijoille, jotta voidaan varmistaa, että kaikkia kohdehenkilölle sopivia tukipalveluita on tarjottu tai hyödynnetty. sähköistä lomaketta,  

    Tehty kysely yto-opettajille erityisen tuen opiskelijoiden tukemisesta. Vastattu Sedun tekemään kyselyyn, joka pohjautui Karvin erityisen tuen arviointiin.  

    Tehty aktiivista yhteistyötä Te-palveluiden kanssa tukea tarvitsevien opiskelijoiden siirtymävaiheen turvaamiseksi hakemalla tähän oma hanke . www.kpedu.fi/ota-haltuun. Koottu materiaalia tukea tarvitsevien valmistuvien opiskelijoiden työelämään siirtymisen tueksi.  Viisi askelta tasapainoisempaan työelämään https://www.hyvakysymys.fi/kurssi/viisi-askelta-tasapainoisempaan-tyoelamaan-verkkokurssi/  Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankkiin: https://www.jotpa.fi/fi/tietoa-meista/hankkeet-ja-projektit/tyossa-oppiminen-. sujuvaksi-materiaalipankki  Mielihyvin duunissa materiaalipankki: https://mielihyvinduunissa.fi/materiaalipankki/  Tukea työelämään: https://www.oppimisvaikeus.fi/tukea/tukea-tyoelamaan  https://sites.google.com/edu.hel.fi/selkomateriaaleja?usp=sharing 

    Lisätty henkilöstön Nepsy-osaamista ja hyödynnetään erilaisia menetelmiä tukea Nepsy-opiskelijoita.  

    Karvin kyselyyn vastaaminen, yhteenvetoa tehty Sedun toimesta. 

     

    TP4. Opiskeluhuollon kehittäminen

    • Kuvataan prosessit kokonaisarkkitehtuurissa, jossa on mukana myös hyvinvointialueen opiskeluhuollon toiminta, kaupungin/kuntien toiminnot ym. jota järjestetään oppilaitoksessa (kuten kuraattori, etsivä nuorisotyö, koulunuorisotyö).
    • Kuvataan muissa hankkeissa tähän teemaan kehitetyt mallit. Hyvät eväät elämään, Opiskelijan äänellä.

     

    https://www.kpedu.fi/opiskelijan_%C3%A4%C3%A4nell%C3%A4

    https://www.kpedu.fi/hyv%C3%A4t_ev%C3%A4%C3%A4t_el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n

    TP5. Opiskelijan opiskeluvalmiuksia ja hyvinvointia tukevat toimet OPVA) 
    • Hyödynnetään ja jatkokehitetään OPVA-haltuun hankkeen tulokset ja materiaalit. Jalkautetaan opva-tietoisuutta oppilaitoksen työntekijöille ja kirkastetaan opvan oikeanlainen kirjaaminen opiskelijan HOKSiin. 
    • OPVA-osioiden ja OPVA-mahdollisuuksista tiedottaminen.
    • Kielitietoisen opetuksen ja opetusmenetelmien kehittäminen mm. Itslearning-alustalle, koulutusta tähän.
    • Linkkejä ja koulutusvinkkejä 

         Opva työpaketti

    Kielistudio 2 Kielitietoisuus ja erityinen tuki_Kangasaho Honkanen_Haaga-Helia AOKK.pdf

    Kieli-ja-kultturitietoinen-bingo.pdf

    Kielitietoisen-opettajan-opas-12-2019.pdf

     



      TP6. Koulutuksen järjestäjäkohtaisen tuen kokonaisvaltaisen arkkitehtuurin kuvaus  

       

       

       

       

       


      Toteutusaika:  1.1.2024–30.6.2025
      Rahoittajat: OPH

      27528 KB
      1876 KB
      1319 KB
      1718 KB
      1262 KB

       

      Yhteystiedot

      rehtori
      Nina Sundström
      p. 040 359 6222  

      opintoasianpäällikkö
      Merja Kivelä
      p. 040 808 5161

      toimialapäällikkö
      Carita Tuominen
      p. 040 359 6212

      toimialapäällikkö
      Sari Haglund
      p. 040 808 5153

      laatupäällikkö, tietosuojavastaava
      Niina Patrikainen
      p. 044 725 0019

      kehittäjä, erityisopettaja
      Johanna Torppa

      p. 040 3596 218

      opiskeluhuollon koordinaattori
      Anne Eteläaho
      p. 044 725 0106